Oei, we groeien... en ik ook!
14 jaar, dat is de leeftijd van Motivo. In de jaren zijn wij gegroeid van een driemansformatie naar een bedrijf van ongeveer 20 man. Naast ons projectwerk zijn we de laatste jaren aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een standaard product voor de zorg.
Vooral de laatste twee jaar zijn we heel hard gegroeid en is er veel gebeurd. Ik wil jullie in een aantal blogs meenemen in deze jaren. Deze jaren waren interessant, pittig en hoopvol. Ik neem je graag mee in deze jaren. In dit eerste blog lees je over een rollercoaster, tijdens de laatste twee jaren van snelle groei.
Het is een verhaal over grote successen, pijnlijke constateringen, harde keuzes, maar ook het inzicht dat ik niet alleen verantwoordelijk ben voor het succes van Motivo. Of baanbehoud, geluk of inkomen van mijn dierbare collega’s.
Volgende fase, ook voor mij
Tijdens het vormgeven van verdere groei was één mijn eerste schokkende constateringen: ik was ‘onmisbaar’ geworden binnen de organisatie. Ik was overal bij betrokken; van het analyseren van het probleem van de klant, de offerte, de online strategie en de kwaliteit van de oplevering van het product. Ik voelde me heel verantwoordelijk voor het succes van Motivo en de online successen van de klant. Elke aanvraag, elke commerciële actie, elke oplevering, ik moest leveren. Ik was de bottleneck. En ik liep tegen mijn grenzen aan. Dat beperkte de groei.
Er moest iets gebeuren. En wel in de kern van de organisatie. Daarom hebben we Motivo anders ingedeeld. Eind 2018 startten we met vier teams die de taak hadden autonoom te opereren, van sales tot oplevering.
SaaS it is!
Eén van de belangrijkste ontdekkingen in deze tijd was mijn drang om een standaard softwareproduct te gaan maken. Een product met een bepaald en scherp doel, voor een specifieke markt. We gaan bezig met het opstarten hiervan, natuurlijk in de zorg. Deze sector en deze start geven me heel veel energie.
Naast twee projectteams richten we daarom ook een team in die zich bezighoudt met een SaaS (Software as a Service) product in de zorg. Eén specifiek softwareproduct voor een specifieke sector. We doen in die tijd prachtige ontdekkingen; de uitdagingen in deze sector vragen om online innovatie, ons vakgebied! Dit zorgde voor de uitdaging waar ik om zat te springen. Ik kan dan ook niet wachten totdat we dit platform deze maand gaan lanceren.
Rockefeller habits
Ik kom er tijdens het inrichten van een SaaS-team achter dat het vraagt om een andere denkwijze; van ‘projectdenken’ naar ‘productdenken’. Van voor één klant een specifieke oplossing creëren naar het werken aan één oplossing voor honderden klanten binnen een specifieke sector. Dit inzicht had impact op onze strategie, maar ook de identiteit. Het team werd een apart bedrijfsonderdeel en had een eigen identiteit nodig.
In die tijd leerde ik ‘De Rockefeller-strategie' van Verne Harnish kennen. We voerden het in want het was ons gereedschap om de juiste strategische beslissingen te nemen en deze vervolgens ook uit te voeren. Het startpunt van de uitvoering van deze strategie is de 'one page strategic plan' (OPSP). In mijn volgende blog zal ik dit proces uitgebreid bespreken.
Groeien voor de zorg
Ik ben er in de laatste jaren achtergekomen dat loslaten makkelijk lijkt, maar het moeilijkste is tijdens snelle groei van je organisatie. Natuurlijk ben ik onderdeel in het succes van Motivo, maar ik ben vooral verantwoordelijk voor mijn bijdrage hierin. De rest moet ik loslaten en toevertrouwen aan de professionals die ik om mij heen heb verzameld.
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen